
Zakupy przez Internet to dynamicznie rozwijający się proces, na który składa się wiele elementów mogących wpłynąć na ostateczną decyzję konsumenta. Sprzedawcy online nieustannie udoskonalają swoje platformy, dopracowując szczegóły, aby zwiększyć współczynnik konwersji. Jakie są jednak kluczowe czynniki, które oddziałują na polskich konsumentów i ich decyzje zakupowe? Najnowsze wyniki badania PayPal eCommerce Index dostarczają cennych informacji na ten temat.
Zaufanie kluczowym elementem, ale…
Dla większości europejskich konsumentów zaufanie jest najważniejszym kryterium podczas zakupów online – jednocześnie jest to też jedna z największych barier. Zgodnie z badaniem PayPal, ponad połowa Hiszpanów, Greków, Izraelczyków i Niemców wskazuje, że obawy dotyczące bezpieczeństwa powstrzymują ich przed częstszymi zakupami w sieci. To właśnie brak zaufania jest największym problemem, który utrudnia im zakupy online.
Polaków bardziej irytuje czasochłonny proces zakupu niż kwestie bezpieczeństwa
W Polsce jednak sytuacja wygląda nieco inaczej. Jesteśmy jedynym krajem objętym badaniem, w którym to długość procesu zakupowego okazuje się największym problemem dla konsumentów, odstraszając ich od robienia większej liczby zakupów w Internecie. Aż 46% Polaków wskazuje na zbyt długi czas realizacji zakupu jako główną przeszkodę, podczas gdy obawy związane z bezpieczeństwem dotyczą 44% badanych.
„Zaufanie jest fundamentem każdej transakcji w sprzedaży detalicznej, szczególnie w Internecie. W sytuacji, gdy nie mamy możliwości zobaczenia produktu ani bezpośredniego kontaktu ze sprzedawcą, polegamy na intuicji i bezpiecznych metodach płatności. Aż 70% polskich konsumentów wskazało PayPal jako metodę, która zapewnia im większe bezpieczeństwo podczas dokonywania płatności, co wynika z prostoty i braku konieczności podawania danych karty płatniczej przy każdej transakcji,” komentuje Efi Dahan, dyrektor zarządzający PayPal na Europę Środkowo-Wschodnią i Izrael.
Nie tylko zaufanie decyduje o zakupach online
Choć zaufanie do sprzedawcy i platformy jest istotne, to jednak nie jest jedynym czynnikiem decydującym o zakupie. Aż 64% konsumentów w Europie przyznaje, że przynajmniej raz porzuciło swój wirtualny koszyk.
Konsumenci cenią sobie wygodę płatności
Dla 28% europejskich klientów głównym powodem rezygnacji z zakupów była niemożność skorzystania z preferowanej metody płatności, a dla 27% obawy związane z bezpieczeństwem transakcji. W Polsce aż 25% badanych porzuca zakupy z powodu braku dostępnej ulubionej metody płatności, a jedynie 19% obawia się o swoje bezpieczeństwo.
Na przykład w Niemczech (42%), Szwecji (36%) i Grecji (31%) konsumenci najczęściej wskazują na ograniczoną liczbę dostępnych metod płatności jako barierę, podczas gdy we Francji (39%) i Izraelu (34%) bardziej obawiają się oni o bezpieczeństwo transakcji.
Koszty dostawy – czynnik zachęcający lub zniechęcający do zakupu
Opłaty za dostawę oraz czas jej realizacji to kolejne istotne aspekty, które wpływają na decyzje zakupowe konsumentów. Polacy są szczególnie wrażliwi na wysokie koszty dostawy – aż 66% badanych wskazuje je jako problematyczne. Dla porównania, Polacy są także najbardziej skłonni do zakupu, jeśli dostawa jest darmowa – 72% badanych to deklaruje, co jest wyższe od średniej europejskiej wynoszącej 66%.
Co ciekawe, Polacy doceniają także możliwość odbioru lub zwrotu towaru w sklepie – aż 51% badanych preferuje takie rozwiązania, w porównaniu do średniej europejskiej wynoszącej 43%. To jeszcze bardziej podkreśla znaczenie niskich kosztów dostawy i wygody zakupów dostosowanej do codziennego życia konsumentów.
Zakupy online w Polsce rozwijają się dynamicznie, a preferencje konsumentów jasno wskazują na potrzebę dostosowywania się sprzedawców do ich oczekiwań. Zrozumienie tych potrzeb jest kluczowe dla osiągnięcia sukcesu na polskim rynku e-commerce.